onsdag 14 april 2010

Idag var jag Macke.

Har vikarierat i en lågstadie skola mitt i skogen nånstans. Jag skulle vikariera Macke. Min klass (åk 1-2) hade 13 elever och några var borta, (det var väl vattkoppor eller nåt) så det var en pytteliten grupp med 3 duktiga flickor och 10 omkringrusande pojk-pratkvarnar.

Modda lektionen gick bra. Alla visste att h_tt blev hatt och k_tt blev katt. Matta timmen var en annan femma. "Han sa att ja e äcklig!" "Han tog min penna!" "Kalle, varför kryper du under bordet?" "Nå när han hutta gumi på mej!" ...

I matsalen var det stor debatt om vad som var störst, vintergatan eller universum. Vintergatan vann.

Natur och miljö lektionen var rolig. Mitt i min grundliga förklaring om hur smultronen förökar sig markerar killen längst fram "Vi odlar potatis hemma." Därefter ville förstås alla i klassen berätta om sina odlingserfarenheter. (vilket egentligen inte har med växternas förökning att göra men...) En annan kille berättade om blomman klink. Den är röd. (googlade just klink och nej, det är varken en blomma eller något rött. Kanske det var rödklint han menade)

Barn är nog härliga och trivdes mycket bättre i lågstadiet än i högstadiet.


"klink"



1 kommentar :

  1. Antonia! Va du i Kråkö skola? Macke är min morbror och jag vikarierade också en dag där, men endast en timme med ettorna och tvåorna, och resten med tren-fyran. Dom var ju helt galna :D Men helt ljuvliga!

    //Frida

    SvaraRadera