torsdag 26 december 2013

Julen 2013

Det har nog varit en annorlunda jul i år. För det första kom julstämningen aldrig helt på grund av allt regn. Dessutom var det första julen med Eddie i huset så det tog mycket energi att hålla reda på honom.

Men vi vade en fin jul trots allt och jag har aldrig i mitt liv fått så stora julklappar som i år. Har inte riktigt förstått det ännu. Tack vare den nya kameran jag fick av Axu har jag nu till och med kunnat ta några bilder till bloggen! Några av bilderna har Jennifer tagit med den.



Här hos svärmor fanns också en liten gran som vi klädde dagen innan julafton. Eddie var med också.


Till all tur har han sovit ganska mycket. Vi har gjort långa promenader för att förebygga omöjligt beteende inomhus och det har faktiskt fungerat i någon mån :P. Det är intressant hur han väljer att sova på den hårda mattan i hallen även om svärmor har sytt den mjukaste av bäddar åt honom. Ibland sover han nog på den också.


Bland alla ofattbara gåvor var detta en. Den blänker riktigt och har pinka knappar och spakar, jag tror nästan inte att det är sant. Denna gåva var verkligen nödvändig. Nu kan jag sy när jag vill och behöver inte öda veckoslut i Borgå framför symaskinen utan kan då fokusera på att umgås. En fantastisk gåva.


Axu fick en mutterpanna och den testade vi givetvis genast. Det här med att göra espresso visade sig vara en hel vetenskap. Hurdana bönor ska man ha? Hur fint ska bönorna malas? Hur mycket kaffe ska man lägga i filtret? Hur hög värme ska spisplattan ha?


Med youtubes hjälp lyckades vi få en kopp kaffe till stånd. "Starkt" sade han att det var. Nu gäller det att pröva sig fram så man hittar sina favoriter bland alla kaffebönor där ute.


Min jul har till stor del gått åt till att testa min kamera och mina objektiv. Jag har nu lärt mig hitta alla knappar och kan ändra inställningarna efter behov. En egen systemkamera! Det är bara för mycket!


Hoppas att ni också har haft en fin jul trots det urusla vädret!

Inga kommentarer :

Skicka en kommentar